~İlkokul öğretmenleri için sınıfta kullanabilecekleri aparat, etkinlik, oyun, deney, video ve resim örneklerinin olduğu bir blog~


28 Aralık 2015 Pazartesi

Eş Anlam - Zıt Anlam

Eş anlamlı ve zıt anlamlı kelimeleri öğretirken aşağıda görmüş olduğunuz etkinliği hazırlayabilir ve öğrencilerinizin ilgisini derse daha da çekebilirsiniz.

Yapmanız gereken tek şey örneğin eş anlamlı kelimelerden seçtiklerinizi, bilgisayardan iki sütun olacak şekilde alt alta sıralamak ve daha sonra sınıf sayısı kadar çıktı almak. Hazırlanan bu kağıtları ortadan ikiye bölerek ayırıyoruz ve her bir kelimeyi de ayrı ayrı kesip birbirinden bağımsız olmasını yani bir nevi pencere gibi açılır kapanır olmasını sağlıyoruz.

Hazırlanan kağıtlar öğrencilerin sınıf defterlerine yapıştırılabileceği gibi derste sınıf içi etkinlik olarak da başka bir kağıdın üzerine tutturularak verilebilir.

Öğrencilerimizden ise her bir kutucukta bulunan kelimeyi kaldırıp, defterinde arkasına denk gelen satıra eş anlamlısını yazmasını istiyoruz :)

Belkide sıradan ve ilgi çekici olmayan bir çalışmayı böylece farklılaştırıp ilgilerini çekmeyi sağlamış oluyoruz :)


17 Ağustos 2015 Pazartesi

Kartondan Hesap Makinesi


Eminim ki sizin de sınıfınızda, işlem yaparken hesap makinesi kullanmayı isteyen/isteyecek öğrenciler vardır/olacaktır :) İşlem yaparken kolaya kaçmayı istemeleri belki de onların ev ödevlerini evde gizlice hesap makinesi ile yapmalarına sebep olabilir.

Bunun bir nebze önüne geçebilmek ve işlem yapmayı eğlenceli hale getirecek bir çözüm ile karşınızdayız bu sefer; 


Yukarıda görmüş olduğunuz resimde kartondan basit bir hesap makinesi yapılmış. Burada tek ihtiyacınız olan rakamları doğru şekilde yerleştirip işlemin sonucuna ve eldeye göre de yine doğru rakamları bulup uygun boşluklara koymak.

Yukarıdaki işlemde 17+15 işlemi gerçekleştirilmiş. Solda onluk kısmın en üstünde bulunan boşluğa elde olan sayı yazılıyor. Kenardaki pembe kutuda ise sağ tarafta birler basamağındaki sayıların toplamı yer alıyor.

Hesap makinesi gördüğünüz üzere boşluklardan oluşmuş bir karton şeklinde dizayn edilmiş. Burada toplama işlemine örnek olarak gösterilse de çıkarma işlemi veya iki basamaklı bir sayı ile tek basamaklı bir sayının çarpımı da yapılabilir (3 basamaklı bir sonuç vermediği sürece).

Kartonu uygun şekilde kestikten sonra sıra boşluklara uygun yuvarlaklar kesip içlerine sayıları yazmaya geliyor. Son olarak toplama ya da çıkarma işaretini ekleyip işlem çizgisini çekebilir ve dilerseniz buradaki gibi birler basamağı ve onlar basamağı diye de kartonun üzerine yazabilirsiniz.

Bunu sınıfta öğrencilerinizle kullanıp pratik yapabileceğiniz gibi, evde dizayn edip üzerinde işlem yapmalarını söyleyebilir veya sınıf içi çalışmalarını erken bitiren öğrencilerinize, sınıfta yerlerinde veya arkada otururken işlem yapmaları için verebilirsiniz. 

Böylece oyun havası içerisinde aslında toplama ve çıkarma işleminin nasıl yapıldığını daha net bir şekilde anlayacaklardır.



9 Ağustos 2015 Pazar

Sayılardan Resimler Oluşturma


Aşağıdaki görsellerde yan yana getirilen sayılardan yapılabilecek eğlenceli resimler gösterilmiş. 

Bu şekilde sayılarla ilk kez tanışacak öğrencilerimize sayıları eğlenceli bir şekilde tanıtabilir veya matematiği ve sayılar dünyasını öğrencilerimize daha da sevdirebiliriz.

Aynı zamanda bu sayılardan ortaya çıkan resimleri daha büyük kartlara çizerek öğrencilerimizin boyunlarına asabilir ve sınıfta kısa bir drama çalışması da yapabiliriz.




30 Temmuz 2015 Perşembe

Ritmik Sayma ve Çarpma İşlemine Giriş


Bildiğiniz üzere çarpmanın öncesinde ritmik sayma öğrencilere öğretilmektedir. Çünkü ritmik sayma aslında çarpmanın temelini oluşturur. Ritmik sayma ile öğrenciler çarpma işleminin mantığını kavramakta ve öğrenemedikleri çarpma işlemlerini de ritmik sayma yardımı ile çabucak bulabilmektedir.

Bu sebeple aşağıdaki resimde gösterilen etkinliği sınıf içerisinde öğrencilerinizle yapabilirsiniz.


İhtiyacınız olan malzemeler sadece kağıt, yapıştırıcı ve kalem

Kağıtları ince şeritler şeklinde kesiyoruz ve öğrencilerin parmaklarına uyacak büyüklükte yüzükler yapıp yapıştırıyoruz. Ardından yüzüklerin üzerine örneğin 5-5 ya da 2-2 şeklinde sayıları yazıyoruz.

Çocuklar bu sayı yüzükleri sayesinde ritmik olarak sayarken hem sayıları toplayarak, üzerine ekleyerek saydıklarını görecekler, hem de örneğin 3x5'in 5+5+5'e eşit olduğunu göreceklerdir. Bu şekilde sürekli pratikle ritmik sayma ve tabi ki çarpma işlemini daha kolay kavrayacaklardır.


Sınıf Kapısı ve Açılar


Matematikte açılar konusunu öğretirken gerçek hayattan örneklerle konuyu somutlaştırmak yararlı olacaktır. Bu konuda yapabileceğiniz etkinliklerden biri de bu:




Sınıf kapısından yararlanarak açıları öğrencilerinize çok eğlenceli bir şekilde öğretebilirsiniz. Resimdeki gibi yere kalem, açı ölçer (gönye) ve bir cetvelle açıları çizebilir veya internetten bulduğunuz bir açı resminin uygun boydaki çıktısını alıp yere yapıştırabilirsiniz.

Hem öğrencilerinize derste konuyu anlatırken bu etkinlikle dikkatlerini çekmiş olursunuz, hem de öğrencilerinizin teneffüs ya da boş zamanlarında kapıyı öne geri iterek (elbette dikkatli olmalarını ellerini kapıya kıstırmamalarını tembihlemelisiniz) yeni açılar elde edip, konuyu daha etkili bir biçimde öğrenmelerini sağlayabiliriniz. 


Bölünen, Bölen, Bölüm, Kalan


Bölme işlemini sınıfınıza ilk defa öğreteceğinizde aşağıdaki şekilde tahtaya çizim yapabilirsiniz. Bu sayede öğrenme daha kolay ve kalıcı olacaktır. 

Bu örneği aynı zamanda aparat olarak da hazırlayıp sınıfınızın bir köşesinde bulundurabilirsiniz.






Su Döngüsü






Açıklama: 

Bu deneyle öğrencilerinize suyun nasıl buharlaşıp daha sonra da tekrar yoğunlaştığını ve nasıl tekrar yağmur olarak yer yüzüne döndüğünü basit bir şekilde anlatabilirsiniz.



Deney için ihtiyacınız olanlar:
-Kilitli poşet
-Yapışkan bant
-Poşet üzerine kolayca işaretler yapabileceğimiz board marker veya tükenmez kalem
-İsteğe göre suyu renklendirebilir ya da su içerisine çakıl taşları, kum gibi maddeler koyabilirsiniz



Nasıl yapacağız:
-Poşet üzerine öncelikle su seviyesini işaretleyin. (Böylece su buharlaştığında, su seviyesi çizginin altında kalacaktır ve suda azalma daha net gözlemlenecektir.) Bunu yaparken suyu bir deniz ya da göl olarak varsayıp adını üzerine yazın. 

-Ardından suyun ne yöne doğru buharlaşacağını oklar yardımı ile çizin.

-Poşetin üst kısmına güneş ve bulut resimlerini ekleyin. (Buharlaşmanın ısı yani dolayısı ile güneş sayesinde olacağını ve buharlaşan suyun yukarıda bulut şeklinde yoğunlaştığını göstermiş olacağız)

-Buluttan aşağıya tekrar suya doğru küçük damlalar çizin. (Yoğunlaşan buluttan su damlalarının yağmur olarak tekrar yer yüzüne düştüğünü göstermiş olacağız)

-Suyu önceden işaretli su seviyesine kadar dolduruyoruz ve içerisine istediğimiz taş, kum vs. koyup dilersek renklendiriyoruz.

-Poşeti kilitleyip güneş gören bir cam üzerine bant yardımı ile sabitliyoruz.

-Poşeti 2 saat sonra öğrencilerinizle gözlemleyebilirsiniz.

-Gözlemledikleri değişiklikleri sınıf içerisinde tartışmayı unutmayın.